
 
 

 
 



 2 

 
 
 

TABLE OF CONTENTS: 

 
 

I FREEDOM OF EXPRESSION ............................................................. 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS .... 7 
 
 
III  MONITORING OF THE ADOPTION OF NEW LEGISLATION ............ 11 
 
 
IV MONITORING OF REGULATORY BODIES, STATE AUTHORITIES 
AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF 
COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ........................................................ 14 
 
REGULATORY BODIES .............................................................................. 14 
 
STATE AUTHORITIES ............................................................................... 18 
 
COLLECTIVE ORGANIZATIONS................................................................. 21 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS .................................................... 23 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ..................................................... 23 
 
 
VII  CONCLUSION .................................................................................. 24 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I FREEDOM OF EXPRESSION 

 

The period covered by this Monitoring Report features several cases that suggest possible 

infringements of freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. On June 1, 2010, the daily “Novosti” reported that Nikola Jankovic, “Novosti” 

correspondent from Uzice, was threatened by telephone with warnings that he would “end up in 

the graveyard” because of his texts about the newly-opened carwash facility “Art” in the center 

of Zlatibor. The text about the facility concerned was published on May 28 under the headline 

“Regulations are not same for all”. An unknown person called the “Novosti” correspondent and 

threatened that he would “end up in the graveyard” on the day when the journalist was to meet 

with the owner of this facility, Aleksandar Andjic – clerk in the Municipality of Cajetina – his 

wife and the lessee of the carwash facility Mitar Djurovic. They all wanted to deny certain 

allegations from his text. Three days after this threat, Dragica Jevtovic, head of the Police 

Administration of Uzice, said that they had identified the person who had called the journalist 

by phone as Slobodan Djurovic from Cajetina, employed in Public Communal Company 

„Zlatibor“. The police filed criminal charges against Djurovic, who is a cousin of Mitar Djurovic, 

the lessee of the carwash facility. 

 

The Law on Public Information provides that no one shall restrict freedom of public 

information, in any manner aimed at restricting of free flow of ideas, information and opinions. 

The same Law provides that no one shall exert any kind of pressure, physical or other, on media 

or media staff, or any influence that can impede them in doing their job. For compromising a 

person‟s safety by threatening to attack his/her life or body, the Criminal Code envisages a 

prison sanction of up to three years of imprisonment. In accordance with the 2009 

amendments, the Criminal Code also envisages an aggravated form of this criminal offence, in 

the event the person whose safety is threatened performs a function of public interest in the field 

of information, in connection with the job such a person is doing. In such an aggravated case, 

the envisaged sanction is between one and eight years of imprisonment. Please note that in the 

earlier trials for the threats directed at journalist Brankica Stankovic, conducted according to 

the amended provisions of the Criminal Code, Stefan Hadziantonovic from Belgrade was 

sentenced to 15 months of imprisonment in the first instance, Vladimir Samardzic from Novi 

Sad was sentenced to 3 months of imprisonment, also in first instance, whilst in the case of 

Goran Kljestan, Aleksandar Perisic, Milan Gudovic, Dragan Djurdjevic, Nemanja Odalovic, and 

Nemanja Bogdanovic, the First Basic Court in Belgrade rejected the indictment finding that the 



 4 

relevant acts of the indicted contained no elements compromising safety. The First Basic 

Prosecutor‟s Office in Belgrade lodged an appeal with the Appellate Court against the decision 

on the rejection of the indictment. 

 

1.2. As reported by media on June 20, the Meshihat of the Islamic Community in Serbia most 

sharply condemned the publishing of the photomontage impersonating the chief mufti Muamer 

Zukorlic in the uniform of an orthodox priest with a cross on his head in the “Blic” daily. The 

Meshihat demanded an apology from the “Blic” editor in chief and owner, as well as a 

“symbolic” compensation of one hundred million euro. If the request is not met, they said that 

they would file criminal charges and invite the Muslims to boycott the “Blic” distribution and 

sale. “This act sends out a clear message to the general public about converting the Muslims, not 

sparing even the highest religions authority”, reads the announcement of the Meshihat of the 

Islamic Community in Serbia. It is added that the Muslims are sent a message that “their 

spiritual values do not enjoy protection of the law and the legal system”.  On the same day, the 

“Blic” editors apologized to Mufti Muameru Zukorlic, the Mechihat of the Islamic Community of 

Serbia and all the believers in the Islamic religion because of the, as it was stated, “inappropriate 

photomontage published in “Blic” in the entertainment section“. The editors underlined that the 

photomontage was deemed to be “unnecessary and unwise”, but also that it “is not a “Blic” 

invitation and message to the Muslims to convert”. On June 26, the Assembly of the Islamic 

Community published an announcement in which they “indignantly and most sharply 

condemned the way in which the “Blic” shamefully insulted the Mufti and the Muslims”, which, 

as they said, symbolized continuation of the “genocidal policy” against the Muslims. This 

religious community has called upon a boycott of the “Blic”, and repeated the demand for 

criminal liability for the perpetrator of the insult and the symbolic damages of 100 million euro.  

 

The photomontage of Mufti Muamer Zukorlic in the clothing of an Orthodox priest, published in 

the satirical column of the “Blic“ daily, first resulted in a sharp reaction of the Meshihat, and 

then of the Assembly of the Islamic Community in Serbia. If the court action announced by the 

Islamic Community is truly launched, it would be worthwhile to remember that Serbian case law 

is all but glorious when it comes to satirical content in media. Only two months ago, Stojan 

Markovic, editor in chief of Cacanske novine, was ordered in a first instance ruling, made by the 

Higher Court in Cacak, to pay to Velimir Ilic, the leader of Nova Srbija, 180.000 dinars as a 

compensation for consequential damage incurred to him by blemishing his honor and 

reputation. The Higher Court in Cacak found on that occasion that Ilic‟s honor and reputation 

were marred, among other things, by the humoresque “The Impotent Mandarin“, published in 

February 2009. Admittedly, the difference is that Zukorlic, as opposed to Ilic, is a religious 

leader; however, these two cases have a number of similarities as well. In the first place, the 

Constitution of the Republic of Serbia guarantees not only freedom of opinion and expression, 



 5 

but also the freedom of demanding, obtaining and disseminating information and ideas in 

speech, writing, image or otherwise, as well as freedom of artistic creation. Secondly, Muamer 

Zukorlic, as a public figure, should be obliged to demonstrate a higher level of tolerance towards 

media content concerning his role of the Chief Mufti of the Islamic Community in Serbia, 

satirical content included, regardless of its form in this specific case. Finally, demanding such 

huge claims for damages and invitation to a boycott, and particularly accusing media that their 

satirical content directed to one person, irrespective of the function such a person holds, 

constitutes not only an attack against all Muslims but continuation of “genocidal policy” against 

the Muslims as well, even the editors‟ message to the Muslims that they should convert, 

doubtlessly restrict freedom of public information, namely free flow of ideas, information and 

opinion, and may doubtlessly lead to further intensification of self-censorship in media. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. On June 2, a hearing was held before the Higher Court in Novi Sad in a lawsuit brought 

by Nebojsa Kolarski, Serbian Radical Party member from the Becej Municipal Assembly, against 

“Becejski mozaik“ weekly and journalist Kristina Demeter Filipcev. Kolarski brought a claim 

against the publisher and the journalist for consequential damage compensation at the amount 

of 0.5 million dinars, because of the mental pain and anguish caused by an injury to his honor 

and reputation by the text “Radically black on white” from February 2010. In the said text, 

Kristina Demeter Filipcev said that, speaking about local action plans for Roma employment at 

a meeting of the Municipal Assembly, Kolarski used hate speech dividing the citizens to “black“ 

and “white”. The “Becejski mozaik“ editorial stated earlier that it was only two months after the 

text was published that Kolarski came into the editorial and demanded that an “apology“ be 

published. “As the legally prescribed deadline expired, the editorial offered to write a 

commentary, but Kolarski left the editorial saying „you are insane‟”, stated “Becejski mozaik“. 

 

Pursuant to the provision of Article 82 of the Law on Public Information, a journalist, editor in 

chief, and a legal person – founder of the media shall not be liable for damage if incorrect and 

incomplete information from a public parliamentary debate was truthfully reported. Nebojsa 

Kolarski could have legal grounds to win this dispute only if his speech from the Becej Municipal 

Assembly was quoted wrongly or placed in an unacceptable context. Also, with regard to 

Kolarski‟s request relating to publication of an “apology” – this is not provided as a right in the 

Law on Pubic Information. Namely, an apology is a personal act, whereas the Law on Public 

Information provides only for the right of the individual, whose rights or interest the 

information was suitable to violate, to request that the editor in chief, without any compensation 

whatsoever, publish a reply in which it would be claimed that the information is untrue, 



 6 

incomplete, or inaccurately reported. The request for publication of a reply shall be submitted 

within 30 days after the date of publication of the information in question in daily newspapers 

or daily broadcast program, or 60 days after the information was published in a periodical or 

periodically broadcast program. Finally, having in mind that Nebojsa Kolarski is a member of 

the Becej municipal parliament, his case is to be viewed from the standpoint of the provision of 

the Law on Public Information which explicitly provides that holders of public functions shall be 

restricted the rights the individuals the information relates to are entitled to if the information is 

of public importance, considering the fact that the person the information relates to performs a 

particular duty, proportionately to the reasonable public  interest in each individual case. 

 

2.2. On June 10, “Vecernje Novosti” reported that, for the first time since the 2009 Law on 

Amendments to the Law on Public Information came into force, the public prosecutor had filed 

a case against a media for violation of presumption of innocence. The hearing after the lawsuit 

against “Tabloid” magazine for violation of presumption of innocence of Dragan Sutanovac, 

Minister of Defense, was to be held before the Belgrade Commercial Court on June 9, but was 

postponed. The lawsuit is caused by the texts published in “Tabloid” in which Sutanovac was 

accused of abuse of office. 

 

The 2009 Law on Amendments to the Law on Public Information envisages that, in case a 

newspaper identifies a person as a perpetrator of a punishable offense, or if a person is declared 

guilty or responsible before the final and enforceable decision is passed by the court or other 

competent authority, a fine between 25% and 100% of the total sum of the value of sold 

circulation, delivered to the distributors on the date of publication of the information and the 

value of the advertising space sold for that particular issue of the newspapers, shall be imposed 

for economic misdemeanor against the founder of the newspapers. For the same economic 

misdemeanor, a fine between 200.000 and 2.000.000 dinars shall be imposed against the 

responsible person in the founder of the newspapers, as well as the editor in chief of the 

newspapers. The Law further provides that, if the offense is committed for the first time, the 

court shall impose a suspended sentence and a protective measure of public announcement of 

the ruling. Here it is important to recall that the professional public assessed this provision of 

the Law on Amendments to the Law on Public Information, as well as the entire Law, as 

seriously restrictive of freedom of expression. In September 2009, the Ombudsman filed a 

motion with the Constitutional Court of the Republic of Serbia to find that the provisions of this 

Law were not in the compliance with the Constitution, Article 10 of European Convention for 

Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, and Article 19 of the International 

Covenant on Civil and Political Rights. Even though the Constitutional Court was to pass the 

decision on constitutionality of the Law on Amendments to the Law on Public Information in 

the end of March, it is still pending at end of June. 



 7 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS  

 

1. Law on Public Information  

 

1.1.  Implementation of the Law on Public Information was partly discussed in the section on 

freedom of expression. 

 

1.2. German company WAZ decided to withdraw from Serbia and start selling their stake in 

“Politika” and “Dnevnik”. As stated in the press release published on June 15, WAZ President 

Bodo Hombach asked Serbian President Boris Tadic in a confidential letter to help their exit be 

fair and in compliance with law. According to the press release, Hombach described in the letter 

what WAZ had been through as an investor in Serbia. WAZ holds 50% of ownership in “Politika 

novine i magazini”, the company publishing the “Politika” daily; it is also the majority owner of 

the Novi Sad “Dnevnik” daily and the sole owner of “Stampa sistem”, a press distribution 

company. Supposedly, the reasons for their withdrawal are the obstacles which they 

encountered when attempting to take over “Novosti”. Economists and experts for foreign 

investments in Serbia did not want to comment on the WAZ announcement, but they agreed 

that withdrawal of this media organization would affect future foreign investments, particularly 

the ones from Germany. The European Parliament rapporteur for Serbia Jelko Kacin said 

yesterday that the announced withdrawal of the WAZ media group from Serbia “is not good 

news for freedom of media in Serbia, or for attraction of foreign investments in Serbia“. Kacin 

recalled that freedom of media and functional market economy, which implied equal treatment 

of domestic and foreign investors, and rule of law, were among the most important 

requirements for progress of Serbia towards joining the EU. On the other hand, Nebojsa Bradic, 

Serbian Minister of Culture, believes that the reasons for the announced withdrawal of WAZ are 

exclusively of economic nature and that their withdrawal is not expected to cause any significant 

turbulence on the Serbian media scene. 

 

In the recent period, information about the controversial takeover of “Novosti”, in which WAZ 

was one of the involved parties, was made publicly available by different sources. Controversies 

with regard to this takeover are now being linked with the WAZ announcement to withdraw 

from Serbia. Namely, Stanko Subotic Cane, Serbian businessman living in Switzerland, indicted 

in Serbia for abuse of office as a result of the police action “Mreza“ – investigation of cigarette 

trafficking schemes, claims that in 2005 WAZ were already prevented in their attempts to take 

over “Novosti” directly. WAZ confirmed that they had used their own funds to finance the 2006 

takeover of “Novosti” by Ardos Holding GmbH, Trimex Investments GmbH, and Karamat Ltd. 

These companies are now being linked to the Serbian businessman Milan Beko. Stanko Subotic 



 8 

Cane claims that, with his own bank guarantees, he guaranteed that Ardos Holding GmbH, 

Trimex Investments GmbH and Karamat Ltd would eventually transfer the majority package of 

shares in “Novosti” to WAZ, but this has not happened yet. On June 23, WAZ stated that they 

had taken over Ardos Holding GmbH and that the takeover was only a mechanism which WAZ 

intended to use to sell their stake in Novosti within their announced withdrawal from the 

Serbian market. On the same day, June 23, Ivica Dacic, Serbian Minister of the Interior, said 

that the police, acting upon order from the prosecutors‟ office, instigated an investigation with 

regard to the privatization of “Novosti”. Although this announced investigation is yet to discover 

what is really behind the takeover of “Novosti”, it is indisputable that this case has made obvious 

the extent to which media ownership in Serbia is non-transparent, and the business 

environment in which the market is being abandoned even by large European media companies 

with extensive experience in doing business in transitional democracies. The case of “Novosti” 

has also shown that the 2009 Amendments to the Law on Public Information, which introduced 

a media register in Serbia, have also failed to ensure any progress with regard to transparency of 

media ownership. 

 

2. Broadcasting Law 

 

2.1.  In this Report, implementation of the Broadcasting Law will be partly discussed in the 

section addressing the matters of monitoring of the work of the competent regulatory body, the 

Republic Broadcasting Agency. 

 

2.2. On June 2, 2010, the RTS program “Da, mozda, ne“ (Yes, Maybe, No) of the author 

Olivera Kovacevic, in which the “Satellite” scandal was to be discussed, was cancelled only a few 

minutes before its recording was to start. The official explanation was that the RTS legal team 

did not allow indicted Prvoslav Davinic to appear in the program. Olivera Kovacevic claimed 

that it was not before around 6.30 p.m. that she learnt about the cancelation. “This program is 

recorded between 8.15 p.m. and 9.30 p.m., and then broadcast half an hour later. About 6.30 

p.m., I was informed by the Head of the RTS Legal Department Stanislav Veljkovic that it was 

decided that a person an indictment was issued against should not appear as a guest of the 

Public Service Broadcaster. We were not aware that having him as a guest could result in any 

legal consequences for RTS. My team had invited the representatives of the Prosecutors‟ Office 

to be the guests in the program too, but they rejected the invitation. I have been doing the “Da, 

mozda, ne” program for two years already, and this is the first time that something like this has 

happened,” Kovacevic said. Besides Davinic, his lawyer Dragan Pasic, former Minister of 

Defense Zoran Stankovic and former Director of Military-Information Agency Branislav Anocic 

were also announced as the guests of the program. 



 9 

The prohibition of interviewing indicted persons during the course of criminal proceedings is 

not envisaged by the Criminal Code or the Law on Criminal Proceedings, or the Law on Public 

Information. Quite on the contrary, these regulations insist on observance of presumption of 

innocence. The Broadcasters‟ Code of Conduct (“Official Gazette of the RS”, No. 63/2007) 

passed by the Republic Broadcasting Agency pursuant to the provision of Article 8 and Article 12 

of the Broadcasting Law, also fails to provides grounds for the RTS legal team opposing the 

appearance of indicted persons in the program. Namely, in the part addressing reporting on 

investigations, the Code envisages that the broadcasters shall not in any way whatsoever impede 

the investigation while it is still in progress and shall not interview the perpetrators while the 

investigation is still in progress. The investigation against Davinic, however, was completed and 

an indictment was issued. Also, let‟s take note that back in the beginning of 2008, Belgrade 

Centre for Human Rights filed an initiative for assessment of constitutionality of the 

Broadcasters‟ Code of Conduct, for the reasons including the instructions for reporting on 

investigations. It is not known whether the Constitutional Court stated its opinion with regard to 

this issue. It could be that the RTS legal team is concerned about the criminal offense of 

prohibition to comment on court proceedings, introduced into the Criminal Code by the 2009 

amendments. Namely, Article 336a of the Code envisages that anyone who gives public 

statements in media while court proceedings are in progress and before a final and enforceable 

decision is made, with the intention to infringe presumption of innocence or independence of 

court, will be punished a fine or a prison sentence of up to six months of imprisonment. If the 

concern of the RTS legal team that the violation of the above provision of the Criminal Code 

could occur, namely that Davinic or his lawyer could abuse their appearance in the program so 

as to influence the judiciary independence was the real reason for canceling of the program, this 

could be a signal that the RTS management harbors serious distrust in their authors‟ and 

journalists‟ capabilities to manage the course of the programs they host, and the evidence of 

increased self-censorship in the programs of the public service broadcaster. 

 

3. Law on Local Self-Government 

 

3.1. In the beginning of this month, Velimir Stanojevic, Mayor of Cacak, signed contracts on 

“information of local importance” with the directors of five media outlets established in this 

town. The total of one million dinars is to be distributed among the editorial boards of these 

media every month. “In this year‟s city budget, ten million dinars is allocated for information, 

and it is our primary duty to allocate these funds for the purpose of providing timely 

information on all local developments to citizens. Besides, I believe that these contracts will 

have a positive effect on the financial conditions of Cacak journalists, whose professional 

standards were never under a question mark”, said Mayor Stanojevic for the “Politika”. 

The “Politika” reports that this is a new redistribution of the “information dinar” in this town, 



 10 

considering that until the end of the previous year these budget funds mostly ended up with the 

editorial staff under the auspices of “Cacanski glas”, founded by the Town. Since December, 

however, all Cacak media are privately owned. The contract with regional TV Cacak provided for 

allocation of 350.000 dinars a month, with the obligation to produce and broadcast the planned 

number of items of daily programs and one-hour program entitled “TV parliament” every week. 

Local RTV Galaksija 32 is to be allocated 200.000 dinars a month. The “CA-video” production 

concluded a contract at the amount of 128.000 dinars, while Radio Cacak was allocated 80.000 

dinars. “Cacanski glas” was allocated 95.000 dinars a month. Media organizations are obliged to 

inform the citizens “truthfully, objectively, fully and in a timely manner, in accordance with law, 

rules of the profession and ethics in journalism”; they are also required to attach to their 

invoices a stamped and signed overview of the program broadcast and texts published. Within 

this week, the registry office of the Cacak Town Administration received bids from Radio Ozon 

and “Cacanske novine” the decision on which Mayor Stanojevic will pass at a later time. Since 

the Law on Public Procurement was not applied with regard to these contracts, a call for 

submission of proposals was never published and the proposals were submitted based on an 

internal call made to the editorial boards established in Cacak. Live coverage of the meetings of 

the Town Assembly is paid from that same item of the town budget. By the decision of the 

Assembly, this job was entrusted to Radio Cacak, at the price of 68.000 dinars for a day of TV 

coverage. 

 

The Law on Local Self-Government provides that municipalities and towns are responsible for 

taking care of public information of local interest and creating conditions for public information 

in Serbian language and languages of national minorities used in the territory of the 

Municipality. The Law, however, does not define the way in which these funds are to be 

allocated and, accordingly, relevant practices vary among different local self-governments. Local 

self-governments therefore decide, at their sole discretion, whether they will apply a call for 

proposals, procedure for public procurement of services, or direct negotiation process with a 

particular media; sometimes they opt for a combination of these models. In the Cacak case, as 

well as in similar practices observed in some other municipalities, the issue of criteria according 

to which local authorities will evaluate whether the media informs the citizens “truthfully, 

objectively, fully and timely, in accordance with the law, rules of the profession and ethics in 

journalism“ is a major factor of concern. While a uniform solution is being found for this 

financing, as well as the mode which will provide for protection against abuse aimed at gaining 

unlawful influence on reporting about functioning of local authorities, the concern remains 

whether, particularly at the times of crisis, establishment of conditions for and taking care of 

public information of local interest is turning into a new media control mechanism of local 

authorities. And it is in this context that it is especially good to hear that the ministries for 

culture and for public administration and local self-government have supported the initiative of 



 11 

three media associations to make recommendations about the manner of and criteria for 

distribution of funds from local budgets to local media. Namely, it was announced that the 

Independent Association of the Journalists of Serbia, Association of Independent Electronic 

Media, and “Local press“ would as soon as possible develop recommendations with criteria for 

distribution of funds, which would be then forwarded to local self-governments by the two above 

mentioned ministries and the Standing Conference of Towns and Municipalities. 

 

4. Law on Free Access to the Information of Public Importance 

 

On June 29, 2010, the Commissioner for Information of Public Importance and Personal Data 

Protection organized an international conference “Freedom of Access to Information and 

Position of Whistleblowers” with over 50 participants. The motive for organizing this conference 

was the Resolution of the Council of Europe Parliamentary Assembly on the protection of 

whistleblowers that was adopted in April 2010. The Resolution established standards for 

protection of whistleblowers and envisaged other measures intended for protection of persons 

who disclosed information in the public interest.  

 

Notably, with the Amendments to the Law on Free Access to the Information of Public 

Importance from December 2009, the provisions on releasing the persons who made particular 

information publicly available from liability were for the first time adopted in Serbia. 

Unfortunately, these provisions do not present adequate and essential protection of 

whistleblowers, considering that protection pertains to disclosure of the information which, in 

accordance with general principles of right to free access to information, is already publicly 

available. Also, these provisions do not ensure comprehensive protection of whistleblowers 

since they concern only the persons employed with public authorities and not the persons 

employed in the private sector. The conclusion of the conference was that, in order to establish a 

legal system for protection of right to access to information, it was necessary to have efficient 

protection of whistleblowers, provided by law and that whistleblowers ought to be protected 

against all forms of retaliation. 

 

III  MONITORING OF THE ADOPTION OF NEW LEGISLATION 

 

1.  Law on Electronic Communications 

 

1.1. On June 8, 2010, the Ombudsman Sasa Jankovic submitted to the competent committee 

of the Serbian Parliament the Amendments to the Draft Law on Electronic Communications 



 12 

which, in accordance with the Constitution, requires that police and secret services cannot have 

access to citizens‟ electronic communication data before they acquire a relevant court decision.  

The amendments also eliminate the possibility of different interpretations of the law so as to 

narrow the powers of the Commissioner for Information of Public Importance and Personal 

Data Protection in supervising of lawfulness of data processing. The ruling coalition MP group 

chief Nada Kolundzija said to Ombudsman Sasa Jankovic that the first Ombudsman‟s 

amendment was unnecessary. Kolundzija said that the Law on Electronic Communications 

could not regulate competences of some other authorities, courts, or Security-Information 

Agency (BIA). The Serbian Parliament Transportation and Communications Committee rejected 

this amendment on June 14. Jankovic announced that, if the Law was adopted, he would file a 

suit with Serbian Constitutional Court. Jovan Stojic, Head of the Cabinet of the BIA Director 

Sasa Vukadinovic, said that nothing much would be changed with the adoption of this Law since 

the services and the police had never needed consent of the court to see who was 

communicating with whom, when, to what extent and where from. “We can do all this based on 

the Law on BIA, Military Security Agency and Military Information Agency. On the other hand, 

a court decision is necessary in the case of interception”, Stojic said. On June 29, Serbian 

Parliament adopted the Law on Electronic Communications, without the Ombudsman‟s 

amendment. 

 

The Draft Law on Electronic Communications, Article 128, paragraph 1, envisages that every 

telecommunication operator shall retain the data related to the type of communication, its 

source and destination, commencement, duration and end, identification of the user equipment, 

including mobile user equipment, with the aim of implementing the investigation, discovering 

criminal offenses and conducting criminal proceeding, in accordance with the law governing 

criminal proceeding, and as required in view of protection of national and public security of the 

Republic of Serbia, in accordance with the laws governing operations of security services and the 

operations of police authorities of the Republic of Serbia. The Ombudsman submitted a 

proposal of the amendment by which the reference to the laws governing the operations of 

security services of the Republic of Serbia and the operations of police authorities is being 

avoided. Namely, some of these regulations envisage a possibility of supervising of the 

telecommunications and information systems in order to collect data about telecommunication 

traffic and users‟ locations, without having access to their content, without a court order; 

insisting on the order is possible only if access to the content of communication is to be made or, 

in other words, in the case of interception of communication. The Ombudsman took position 

that above regulations were not in full compliance with the provision of Article 41 of the 

Constitution of the Republic of Serbia, which guarantees confidentiality of mail and other means 

of communication, with aberrations that are allowed only for a limited period of time and only 

based on a court decision. Notably, on May 28, 2009, the Constitutional Court of the Republic of 



 13 

Serbia ruled that the provision of Article 55, paragraph 1 of the Law on Telecommunications was 

not in compliance with the Constitution. Before the intervention of the Constitutional Court, 

Article 55, paragraph 1 of the Law on Telecommunications had envisaged that all activities or 

the use of devices affecting or impairing privacy and confidentiality of messages transmitted via 

telecommunication networks were forbidden, unless the user had given his/her consent or the 

activities were being undertaken in accordance with law or a court order issued in accordance 

with law. After the intervention of the Constitutional Court, only three words (the law or) were 

deleted from the above provision since the Court took the position that privacy and 

confidentiality of messages might be impaired only in the manner provided by the Constitution, 

namely only based on a court order issued in accordance with law. Considering that the Law on 

Electronic Communications replaces the Law on Telecommunications, restoration of human 

rights protection, to the level at which it had been before the quoted Decision of the 

Constitutional Court was made on May 28, 2009, would be the direct consequence of the 

adoption of this Law without the amendment proposed by the Ombudsman. On the other hand, 

it is true that the root of this problem is not in the Law on Electronic Communications but 

rather in other regulations this Law refers to; accordingly, the issue of powers of the police and 

security services should be resolved through regulations governing such powers and not 

indirectly, through telecommunication regulations. As for the consequences that adoption of the 

Law on Electronic Communications has on media, they mostly relate to the fact that it allows 

easier identification of journalists‟ information sources since access to their outgoing and 

incoming call listings is permitted and this means that the provision of the Law on Public 

Information guaranteeing journalists the right to protect their sources is being eschewed. 

 

1.2. The Draft Law on Electronic Communications brings inspection supervision over 

implementation of this Law back under the competence of Ministry for Telecommunications 

and Information Society, or the Autonomous Province authorities in the territory of Vojvodina. 

Inspectors will be particularly authorized to, among other things, take measures including 

prohibition of further operation, sealing and seizure of electronic telecommunication equipment 

or a part of such equipment, if it has been used contrary to the prescribed conditions or if it is 

established that the operation of electronic communication equipment presents a direct and 

serious threat to public safety or the environment. Inspectors will also be authorized to 

temporarily suspend performance of business activities by closing down the premises in which 

such activities are being performed or in other suitable manner, in case they are prevented from 

performing supervision. An appeal may be filed with the Ministry for Telecommunications and 

Information Society against a decision issued by an inspector; however, filing of an appeal shall 

not push back execution of the decision. 

 



 14 

The parliamentary debate on the Draft Law on Electronic Communication, but in general public 

as well, has almost completely turned into a polemic about the extent to which this regulation 

impairs the constitutionally guaranteed confidentiality of means of communication. What went 

almost unnoticed, however, were some new solutions that raised hope that the issue with radio 

piracy, as one of the gravest on the Serbian media scene, would be solved. Namely, in 

accordance with the Law on Public Administration, inspection supervision could be performed 

only by the authorities of the  Republic and, apart from them and as delegated tasks, only by the 

authorities of an autonomous province, municipality, town, and the City of Belgrade. The Law 

on Telecommunications did not envisage the existence of a telecommunication inspection but, 

instead, the telecommunication controllers within the Republic Telecommunication Agency. 

Based on the Articles of association of the Republic Telecommunication Agency as an 

independent regulatory body, its telecommunication controllers were not allowed to perform 

inspection supervision and, consequently, prohibit further operation or seal and seize 

equipment. This proved to be a serious obstacle in combating pirate broadcasters who took 

undue advantage of the fact that telecommunication controllers were not authorized to seize 

their equipment and simply ignored whatever decisions RATEL issued based on controls that 

were performed. It is expected that, by restoring fully authorized inspectors, the Law on 

Electronic Communication will finally allow for fight against radio piracy to be effective. 

 

 

IV MONITORING OF REGULATORY BODIES, STATE AUTHORITIES AND 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND 

RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA) 

 

1.1. The RBA Council decided to produce a list of events of national interest for the citizens of 

Serbia, which included about 60 cultural and sports events. The Decision, in which it is said that 

it was passed on the RBA Council meeting on May 21, was published on June 11. The cultural 

events include Nisvil, Bitef, Oktobarski salon, Gitar art festival, Exit, Fest, Kustendorf, World 

Media Freedom Day, and many others. There are more than 30 sports events of importance for 

Serbian public, including the Olympic Games, world and European championships in football, 

basketball, water polo, volleyball, handball, track & field, swimming, etc. The list also includes 



 15 

tennis events – Davis Cup and Fed Cup and all four Grand Slam tournaments, namely the Grand 

Slam matches with participation of Serbian players, and other different sports events. 

 

Article 71 of the Broadcasting Law envisages that the Republic Broadcasting Agency shall draft a 

list of the events of interest for all citizens of the Republic of Serbia, which may be transmitted 

exclusively by a broadcaster with national frequency. The same Article of the Law envisages that 

the broadcaster with the exclusive right to transmit the events from the list defined by the RBA 

shall allow and enable all other interested broadcasters to record and broadcast short reports 

from these events, in the duration of up to ninety seconds, containing authentic images and 

sounds from such events. Article 9 of the European Convention on Cross-border Television, 

which Serbia ratified in 2009, also envisages that each signatory state shall examine and, where 

necessary, take legal measures, such as introduction of the right to short reporting on events of 

high interest for the public, to avoid undermining of the public right to information due to a 

broadcaster which exercises its exclusive rights, transmitting or retransmitting such an event. 

Article 9bis of the same Convention envisages that each signatory state retains the right to take 

measures to ensure that a broadcaster within its jurisdiction does not exclusively broadcast 

events, which are regarded by that signatory state as of major importance for the society, in such 

a way as to deprive a substantial portion of the public in that signatory state of the possibility to 

follow such events by live coverage or deferred coverage on free television. If it does so, the 

signatory state concerned may have recourse to drafting of a list of designated events which it 

considers to be of major importance for society. In Serbia, there have been no events referred to 

in Article 9bis of the Convention with a regional or local television station purchasing exclusive 

rights to broadcast an event of national importance, at least not to the best knowledge of the 

author of this Report. On the other hand, the events referred to Article 9 of the Convention are 

extremely numerous, particularly with regard to major sports events where, as a rule, the 

principle of national exclusivity is respected in exploitation of broadcasting rights. That is why it 

is very positive that RBA has finally made a decision on defining a list of events of national 

interest, especially in view of the fact that this allows other interested broadcasters the right, 

which the broadcaster holding the exclusivity rights need to bear, to record and broadcast short 

reports that contain authentic image and sound from such an event, in the duration of up to 

ninety seconds. The reasons why the RBA has drafted this list now, although it had the right to 

do that ever since the adoption of the Broadcasting Law in 2002, lie in the fact that the World 

Football Cup took place this summer. The publication of this list on the World Cup 

commencement date allowed the broadcasters to, irrespective of the fact that the RTS was a 

holder of exclusive rights to broadcast the World Cup matches, broadcast short reports with 

authentic image and sound from South Africa. 

 



 16 

1.2. On June 21, 2010, the RBA announced that its Council had decided to file misdemeanor 

charges against TV “Pink”, TV “Kosava”, and RTS. In the case of TV “Pink”, misdemeanor 

proceedings will be instigated because of the content of the “Farm” reality-show program, which 

can harm physical, mental, or moral development of children and adolescents. After an earlier 

intervention of the RBA Council, it is stated in this announcement, TV “Pink” made an apparent 

effort to make the “Farm” program comply with applicable regulations and, thereafter, no 

infringements to the Broadcasting Law or the Broadcasters‟ Code of Conduct were recorded. 

However, the decision on instigation of misdemeanor proceeding was made because of the 

earlier, unacceptable excesses on TV “Pink” which is broadcasting this reality-show program. 

For the same infringement of the Broadcasting Law, it was decided to file a lawsuit with regard 

to the “Luda kuća” (Mad house) program on TV Kosava. The RBA will file misdemeanor charges 

against RTS because of broadcasting of beer advertisements, which is not allowed outside the 

time interval between 6 p.m. and 6 a.m. These advertising contents are broadcast on RTS 

immediately before the broadcasts of the World Cup football matches. The charges will also be 

filed to the magistrate court against all national broadcasters where any infringements of the 

Advertising Law were noted, announced RBA. 

 

The RBA announcement refers to the provisions of Article 68, paragraph 1, items 5 and 6 of the 

Broadcasting Law. Article 68, paragraph 1, item 5 of the Law lays down the prohibition of 

broadcasting program, the content of which can harm physical, mental or moral development of 

children and adolescents in the period between 6 p.m. and 12 p.m., and an obligation was 

envisaged for these programs to be clearly designated if broadcast between 6 p.m. and 12 p.m.  

Article 68, paragraph 1, item 6 of the Broadcasting Law lays down the prohibition of 

broadcasting a program containing pornography or contents that present and support violence, 

drug abuse, or other forms of criminal behavior, or the programs abusing gullibility of viewers 

or listeners. The sanction provided for these misdemeanors is a fine ranging between 300.000 

and 1.000.000 dinars for the founder, and a fine ranging between 20.000 to 50.000 dinars for 

the responsible person. The RTS is believed to have infringed the provision of Article 68, 

paragraph 2, item 2 of the Advertising Law, which prohibits advertising of beer and vine, 

including any presentation of a trademark or other designation of beer or vine or a beer or vine 

producer, in radio and television programs, except in the period between 6 p.m. and 6 a.m. It is 

not clear, however, why is it stated in the announcement that misdemeanor charges were filed 

against RTS when whatever the public broadcasting institution is charged with constitutes an 

economic misdemeanor for which the fine envisaged amounts to 300.000 to 3.000.000 dinars 

for a legal person, or more if a profit of more than 1.500.000 dinars was made by such 

advertising, but not exceeding the triple value of the profit made. For the same economic 

misdemeanor, a responsible person in the legal person will be fined with 50.000 – 200.000 

dinars. 



 17 

2. REPUBLIC TELECOMMUNICATIONS AGENCY (RATEL) 

 

2.1. As reported by the “Danas” daily on June 15, 2010, referring to the data of the Republic 

Agency for Telecommunications, the battle against pirate stations in Serbia has been more 

effective since the beginning of 2010, compared to a year and a half earlier. Namely, the number 

of broadcasters, presently operating without a license in Serbia, amounts to 52, while the 

number of frequencies that are occupied by illegal broadcasting amounts to 70, RATEL claims. 

According to their data, the number of illegal broadcasters who are no longer operating is 134, 

and the number of freed up frequencies is 146. The “Danas” notes that, since September 2008, 

in the campaign aimed at closing down of radio and television stations broadcasting program 

without a license, RATEL has registered 181 pirate broadcasters with 211 frequencies; before 

January of current year, only about 70 stations were closed down. Besides, the number of illegal 

broadcasters changes on daily basis, considering that many stations, whose premises and 

equipment are sealed, break the official seal and resume their operations. RATEL maintains that 

the largest number of broadcasters without license is broadcasting in the territories of Novi Sad, 

Zrenjanin and Subotica. 

 

One of the reasons that caused the battle against pirate broadcasters to be that long and rather 

ineffective, was explained in the section of this Report dealing with adoption of the Law on 

Electronic Communications. This law shall replace the 2005 Law on Communications, which 

replaced telecommunications inspectors with RATEL controllers; these controllers are not 

authorized to seize telecommunications equipment, namely illegal radars or their parts. The 

recently published report of the Independent Association of Journalists of Vojvodina (NDNV) 

states that the largest concentration of radio pirates is around Novi Sad, where “undue 

advantage is taken of the natural, dominant position of Fruska gora and broadcasting is made 

from local cafes and holiday homes”. A number of illegal radio stations have brought claims with 

different courts with the aim to procrastinate the process as much as possible, broadcasting the 

program and selling advertisements, taking advantage of the situation where RATEL cannot 

seize their radars. Others simply move to another location or shift to another frequency, also 

taking advantage of the fact that RATEL is not in a position to seize radars. In the report “Media 

in Vojvodina, Political Compromises or Professional Reporting“, NDNV underlines that most 

pirates are broadcasting music “with inevitable best wishes and greetings, which, considering 

they are ordered via text messaging or specially rated telephone calls, provides considerable 

income“. This is especially so having in mind the fact that illegal broadcasters do not have 

expenses for licenses, copyrights and performing rights, which guarantee their profit. 

 



 18 

2.2. On June 14, 2010, RATEL website published a statement of the President of the Agency‟s 

Managing Board, Prof. Jovan Radunovic, PhD, in which he was informing the public that, taking 

account of the pending adoption of the new Law on Electronic Communications, he made a 

personal decision to resign. In his statement, Radunovic mentions the accomplishments of the 

Agency in the previous period and in the broadcasting field he particularly underlines that the 

conditions have been created for the use of satellite DTH technology, as well as the conditions to 

start introducing digital television. 

 

Article 14 of the Law on Telecommunications envisages, among the events in which the term of 

office of the President of the Agency‟s Managing Board shall be terminated, his giving notice to 

the National Assembly of the Republic of Serbia, in writing. Article 12 of the Law, however, 

envisages that, where a new member of the Managing Board is not appointed before the term of 

office of his predecessor is terminated, the member of the Managing Board, whose term of office 

has expired, shall continue discharging his/her duty until the completion of the procedure for 

appointment of the new member of the Managing Board. The transitional and final provisions of 

the Law on Electronic Communications envisage that on the day on which the Law comes into 

force, the Republic Telecommunications Agency shall continue operations as the Republic 

Electronic Communications Agency, while the members of the Managing Board of the Republic 

Telecommunications Agency shall continue operations until the appointment of the members to 

the managing  board of the Republic Electronic Communications Agency, in accordance with the 

provisions of the new Law. 

 

STATE AUTHORITIES 

 

3.  THE PARLIAMENT OF THE REPUBLIC OF SERBIA 

In the period covered by this Report, the National Assembly of the Republic of Serbia adopted 

the Law on Electronic Communications, which was discussed in more detail in the section 

dealing with monitoring of adoption of new legislation. 

 

4.  THE MINISTRY FOR TELECOMMUNICATIONS AND INFORMATION 

SOCIETY 

 

4.1. On June 11, 2010, the Ministry for Telecommunications and Information Society 

initiated a public debate on the Draft Strategy for Electronic Telecommunications Development 

in the Republic of Serbia 2010 – 2020. The Draft Strategy was published on the e-Government 

portal of the Republic of Serbia. The previously initiated public debate on the Strategy of 



 19 

Information Society Development 2010 – 2020 and the Strategy for Electronic 

Telecommunications Development jointly comprise a kind of Digital Agenda for the Republic of 

Serbia. 

 

The Draft Strategy for Electronic Telecommunications Development deals with digital television 

and networks for radio and television programs broadcasting to an extent to which digitalization 

is in actual fact an instrument for creation of digital dividend, namely for freeing up a part of the 

spectrum for the requirements of mobile broadband access. The Draft Strategy refers to the 

research conducted in 2009 by the World Bank, which shows that the 10% increase in 

broadband penetration rate produces a 1.3% increase of GSP. From these data, the Draft 

Strategy deduces that it is necessary to develop an independent national broadband 

communication network which should provide an environment conducive for introduction of  

communication services for the requirements of public administration, health care, education, 

the judiciary, military and police, distribution of television and radio, and other audiovisual and 

other services. 

 

4.2. On June 16 and 17, 2010, in cooperation with the GSM Association, the Ministry for 

Telecommunications and Information Society organized the South-East Europe Ministerial 

Conference on Digital Dividend. Jasna Matic, Minister for Telecommunications and 

Information Society in the Government of the Republic of Serbia, said that it was necessary to 

reach an agreement on the utilization of digital dividend at regional level. At the Ministerial 

Conference, Matic stressed that the countries of South Eastern Europe would decide on the 

manner in which they would be using the part of the spectrum freed up within the digitalization 

process. This includes the decision about the services that part of the spectrum would be 

intended for, namely on how to divide the freed up spectrum optimally among televisions, 

mobile operators, and different social users in electronic communications, she explained. 

According to the research presented in the ministerial conference, the estimated potential profit 

from digital dividend to be made in Serbia once the transition is made from analogue to digital 

transmission of television program, ranges between 572 and 950 million euro, provided digital 

dividend is used for other intended uses in addition to broadcasting, such as for broadband 

internet access. 

 

Notably, in accordance with the Action Plan accompanying the Digitalization Strategy, the 

Ministry for Telecommunications and Information Society was to propose the decision on 

allocation of digital dividend to the Government of the Republic of Serbia in the first quarter of 

2010, which the Government was to adopt in the second quarter. This deadline, as well as most 

other deadlines from the Action Plan accompanying the Digitalization strategy, has not been 



 20 

complied with. It is good, however, that even though they are sometimes organized in 

cooperation with the association of mobile operators and the industry dealing with GSM 

telephony which would definitely like to get a piece of the digital dividend cake, these 

conferences encourage public debate on allocation of digital dividend. After all, the spectrum is 

a public asset and its allocation must be made to satisfy the broadest possible public interest, 

and not the interest of any individual industry. 

 

5. THE MINISTRY OF CULTURE 

 

On June 25, 2010, the Media study, developed by the experts hired by the European 

Commission, Bent Norbi Bond, Aleksandar Benzek, and Andrej Zmecek, was presented as a 

foundation for development of the Media Strategy at the joint conference of the Ministry of 

Culture and the European Union Delegation to Serbia, under the title “European Path for 

Serbian Media”. The plan was that more than two months of public debate followed the first 

presentation of the Media Study. Natasa Vuckovic-Lesendric, Deputy Minister of Culture in 

charge of media, stressed that, in the past ten years, no systemic efforts had been made to solve 

a single problem encountered by media, which was why the ministry asked European experts to 

make this study. “The Media Study is an extensive paper with clear guidelines for finding a 

solution for the issues that have piled up on Serbian media scene as a result of, among other 

things, an excessive number of regulations, poor administrative capacity, and absence of self-

regulation,“ Vuckovic-Lesendric underlined. Vincent Degert, European Commission 

Representative in Serbia, explained that the Media Study is only the first step in restructuring of 

Serbian media scene and introduction into a wide-ranging public debate. “It is clear that all 

media in the world and in Europe face the economic crisis that has affected all economic sectors. 

Media, however, are frequently victim not only of economic but also political pressures, which 

can affect editorial freedom and professional standards”, Degert said. “I expect to see 

disagreements and controversies, which are important in a democratic process, but it is most 

important that a public debate has begun”, he said. Later at the Conference, the consultants 

involved in development of the Media Study compared Serbian media scene with those in 

Denmark, Austria, and Germany. It was announced that six more round table sessions would be 

held in the coming period within the public debate on restructuring of media scene in Serbia. 

 

Stating that it is a good thing that the Media Study was composed and that it is even better that, 

almost a year after work on the Strategy for the Development of Media in Serbia was announced, 

presentation of this Study starts a debate about restructuring of the media scene in Serbia, 

taking into account that this extensive document, whose original text in English, together with 

annexes, amounts to more than 360 pages, and which, before expiry of the period covered by 



 21 

this Report, was not made available in Serbia, we will analyze the Study as such and its 

recommendations in our next report. 

 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS 

 

6. OFPS, the collective organization for the protection of phonogram 

producers’ related rights 

 

On 21 June 2010, the President of the Managing Board of the organization for protection of 

phonogram producers in Serbia – OFPS Branislav Stojanovic and the President of the Managing 

Board of the Organization for Collective Administration of Performing Rights – PI Zivorad 

Ajdacic, signed an agreement on business cooperation, in accordance with Article 127 of the Law 

on Copyright and Related Rights. The information about signing this Agreement, but not the 

text of the Agreement, is published on OFPS website. The text of the Agreement is available on 

the website of the Organization for Collective Administration of Performing Rights – PI. 

 

Article 127 of the Law on Copyright and Related Rights provides that producers of published 

phonograms shall receive compensation for phonograms broadcasting and rebroadcasting, 

public communication of phonograms and public communication of phonograms that are 

broadcast, and that users shall be charged, as one-off payment, fee for broadcasting and 

rebroadcasting of interpretations from a recording published on a sound carrier, for public 

communication of performances broadcast from a recording published on a sound carrier, and 

for public communication of performance from a recording published on a sound carrier. The 

one-off fee shall be collected by one organization, designated by the agreement between the 

performers‟ organization and phonogram producers‟ organization. The above agreement 

provides that the organizations shall define the cost level for collection of the one-off fee and the 

time interval for transfer of a part of the one-off fee to other organization. This Agreement shall 

be published in the “Official Gazette of the Republic of Serbia”, and the costs of publication shall 

be borne by the organizations. The agreement that was signed provides that the one-off fee shall 

be collected by OFPS on behalf of both organizations. The basic accounting period for the 

transfer of funds is a calendar month. The Agreement provides that the gross amount of 

collected one-off fee for the accounting month, diminished by the amount allocated for fund for 

financing of working groups/expert bodies provided by the Agreement (joint OFPS – PI 

collection service, the Council of Phonogram and Producers and Performers, and PI 

Coordinator, the competences of which are laid down in the Agreement), diminished by the 

amount allocated for financing of court fees for court collection of one-off compensation, and 

diminished by the amount allocated for financing of agents in the field and the amount of totally 



 22 

invoiced VAT shall be divided in two parts, and that the amount obtained in this way shall be 

transferred by OFPS to PI. The Agreement provides that the amount allocated for financing of 

working groups/expert bodies that are provided by the Agreement cannot be less than 10% or 

more than 20% of the total collected fee at annual level. The amount to be set apart into the fund 

for financing of court fees shall be defined by the Council of Phonogram Producers and 

Performers, at the proposal of the Head of the Joint Services who shall submit this proposal 

upon previous consultations with the legal department. The amount allocated into the fund for 

financing of agents in the field shall be defined by the Head of the Common Services as a 

percentage and proposed to the Council to accept or reject it. It is obvious at first glance, 

however, that these two collective organizations did not manage to keep the costs related to 

collection of one-off payment within the limits of the percentage laid down in the Law on 

Copyright and Related Rights. Namely, the Law provides that the costs incurred in connection 

with collection of the one-off fee may not exceed 10% of its value. In the Agreement that was 

signed it is declaratively stated that the contractual parties share an intention to have the total 

costs covered from the total of the difference between the basic and increased fee and 10% of the 

basic fee; here, basic compensation is the compensation collected from the users who have 

concluded a contract with the organizations and thus obtained a permit to use phonograms and 

performances, while increased compensation is the compensation collected from the users who 

have not concluded a contract with the organizations, namely who have not obtained a permit to 

use phonograms and performances. In any case, according to the Agreement, the costs for 

financing of working groups/expert bodies involved in collection are defined at the level not less 

than 10% and not more than 20% of the total collected fee at annual level. Thus, considering 

that the amounts of court fees and remuneration for the agent in the field should be added, it is 

obvious that costs related to collection will significantly exceed the upper limit laid down by the 

legislator. 

 

7. SOKOJ, the collective organization for the protection of musical authors’ 

copyrights 

 

On June 30, 2010, SOKOJ announced that the total funds to be allocated to the authors for 

broadcasting, public performance and public communication of music works in 2009, 

amounted to 327.668.624 dinars. Compared with the accounting year of 2008, this fund has 

been increased by 23%. SOKOJ also announced that, based on the calculation for 2009, the 

allocation involved 7.816 authors and holders of copyrights, and that average royalties for 

authors and holders of the rights for the accounting year of 2009 amounted to 22.206,46 dinars. 

As it is stated there, disbursement was made in the period June 25 – 30, 2010. 

 



 23 

Although the data that SOKOJ published with regard to the level of funds entered into the fund 

for allocation to authors and other holders of copyrights are not sufficient for a comprehensive 

analysis, a number of things are clear right away. Namely, even though one cannot see what part 

of the funds that were collected was collected from broadcasters, or whether SOKOJ‟s collection 

related costs have decreased, it turns out that, at the time of crisis, SOKOJ increased the 

allocation fund by an unbelievable 23%. If you take into account that, in the same period, radio 

and television advertising market, as estimated by some, dropped by 50%, and that the crisis 

affected other fields of business of importance for the users from which SOKOJ is collecting the 

fee, this large increase of the allocation fund only shows how unsustainable is this burden 

imposed on the users by this compensation for the utilization of the works of music. 

 

 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS  

 

Besides the activities of the Ministry for Telecommunications and Information Society described 

in the section of this Report dealing with monitoring of state authorities, which are indirectly 

connected with the digitalization process since they are a kind of introduction into a public 

debate about the allocation of digital dividend, there were no steps forward with regard to the 

digitalization process. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS  

 

“Vecernje Novosti” reported that “Hemo” Company, owned by Davor Cicic from Kraljevo, was 

the new owner of “Ibarske novosti”, which until recently was the largest media house, including 

weekly with the same name, a regional television and a local radio station. The relevant decision 

was made by the Creditors‟ Board upon the evaluation of the proposals submitted under the 

public call for sale of this media house which, after a failed privatization process, was subjected 

to bankruptcy procedure in the end of January. It was later announced that the company went 

bankrupt. “It was nothing spectacular and we have survived. In the meantime, we have started 

the television and radio programs, and now we have an ambition to revive the magazine that has 

not been published since August last year”, said Zorica Cerovina-Nikodijevic, Editor in Chief of 

TV Kraljevo. 

 

After the failed privatization of their company in the end of past year and the transfer of 

responsibility for the company to Serbian Share Fund, employees of RTV Krajina from Negotin 



 24 

asked the competent authority to help them instigate the bankruptcy procedure. They have 

decided to take this step because they do not see the way out of the crisis in which they have 

been almost since the privatization. For two years already, the employees of this media house 

have not been paid health insurance, or salaries, and they are not sure whether other due 

contributions have been paid. After three decades, they are no longer broadcasting, since their 

frequencies have been seized, and they were even left without their work equipment, which is 

being sold pursuant to a final and enforceable court decision that was made in a lawsuit 

instigated by eight persons who were formerly or are still employed with the company. 

 

The above examples reflect the general situation where we have both privatized and not-yet 

privatized local and regional media in Serbia struggling for survival, on a narrow line between 

hardly surviving and appealing to the competent authorities, not to help them survive, but to 

help them go bankrupt. The competent authorities are still not offering any systemic solutions 

which, in the interest of local communities, would give at least minimum hope for sustainable 

development of local media in Serbia. 

 

 

VII  CONCLUSION 

 

Several negative things marked Serbian media scene in June. The “Novosti” scandal escalated 

and resulted in the German WAZ Company deciding to withdraw from Serbia. The Assembly of 

the Islamic Community called the Muslims to boycott the “Blic” because of a photomontage of 

Mufti Muamer Zukorlic, published in the satirical section of this daily, making accusations that 

the publication of the photomontage symbolized a continuation of the “genocidal policy” against 

the Muslims, and claiming damages of 100 million Euros. A TV program that was to address the 

affair that was based on irrational and non-transparent spending of tax payers‟ money, was 

taken off from the public service broadcaster‟s program only a few minutes before its recording 

was to start. A blurred explanation that the elimination of this program was demanded by the 

RTS legal team, without a single sentence about the position taken by the editorial team in this 

regard, opened up the question of how capable RTS editors and management are to resist 

pressure if and when it is exerted on them, particularly in the light of the fact that in the end of 

the month the RTS Managing Board entrusted to present Director Aleksandr Tijanic another 

four-year term as the head of this media house by majority vote. The authors of this Report did 

not address the matter of Tijanic‟s reappointment in any detail here, considering that the 

relevant decision of the Managing Board, with due explanation of the appointment, has not yet 

been published. The Law on Electronic Communications was adopted and its text opens up the 

possibility to, by reviewing the listings of journalists‟ incoming and outgoing calls, discover their 



 25 

information sources. No positive steps were made with regard to media privatization. On the 

other hand, the Law on Electronic Communications did introduce some positive novelties, 

namely it provides reason to believe that the battle against pirate radio and TV stations in Serbia 

will finally become more effective. Moreover, a year after the commencement of work on 

drafting the Serbian Media Development Strategy, with the presentation of the Media Study for 

the development of which the experts engaged by the European Commission were involved, the 

issue of the strategy finally moved from the deadlock. Regardless of the view one might have 

about the recommendations of the Study, it is undisputable that with it a public debate was 

started, and it was the absence of public debate and arbitrary decisions made without 

consultations with media, media and journalists‟ associations, were the key elements of the 

times when Serbian media scene ended up in this unenviable position it is faced with at the 

moment. 


